8 Συμβουλές για έναν αρχάριο του mtb

του Τζιώγα Θάνου

Οι περισσότεροι απο εμάς όταν ξεκινούσαμε την εξαιρετικά εθιστική σχέση μας με το ποδήλατο βουνού, δεν είχαμε τη τύχη να έχουμε δίπλα μας κάποιον “έμπειρο” να μας δώσει μερικές κατευθυντήριες γραμμές, να μας λύσει σημαντικές απορίες και να μας βοηθήσει να αποφύγουμε το γνωστό ρητό “αν δεν πάθεις, δεν θα μάθεις”.


Τα θέματα που προκύπτουν απο τη στιγμή που θα καβαλήσεις το “καμάρι” σου στο βουνό και έπειτα, είναι πολλά και σύνθετα.Παραθέτουμε λοιπόν τις 8 καλύτερες-χρησιμότερες συμβουλές που μπορεί να λάβει ένας αρχάριος της ποδηλασίας βουνού και αυτές που ευχόμασταν να είχαμε λάβει όταν ξεκινούσαμε αυτή την ενασχόληση.


1. ΣΥΝΤΗΡΗΣΕ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΖΕ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΟΥ ΤΑΚΤΙΚΑ.

Ανεξαρτήτου του κόστους του ποδηλάτου σου, η σωστή συντήρηση και το καθάρισμα του θα σου γλιτώσει κόπο και πολύ χρήμα.Το σωστό καθάρισμα θα προσθέσει χρόνια ζωής στα εξαρτήματα του ποδηλάτου και η σωστή συντήρηση θα σε βοηθήσει να έχεις ομαλότερες και απολαυστικότερες βόλτες. Ένα λασπωμένο,βρώμικο ποδήλατο με εξαρτήματα που τρίζουν, επιβαρύνει τον εξοπλισμό και τον αναβάτη το ίδιο.

Ξόδεψε λίγο χρόνο παραπάνω μετά απο μια μεγάλη βόλτα, να τσεκάρεις το ποδήλατο για λασκαρισμένες βίδες, ακτίνες, άξονες κλπ. Πάρε ένα πανί και σκούπισε τις σκόνες απο κινητά σημεία του ποδηλάτου (αναρτήσεις, dropper posts) αν δεν είναι πολύ βρώμικο ή πλύνε το αν έχει πολύ σκόνη ή λάσπη και καθάρισε και λάδωσε την αλυσίδα.


Ποτέ, μα ποτέ μην αφήνεις το ποδήλατο εκτεθημένο στα φυσικά καιρικά φαινόμενα (σε μπαλκόνια, αυλές, ανοιχτά υπόγεια).Πέρα απο τον κίνδυνο κλοπής, ο αέρας, η βροχή και ο ήλιος θα καταστρέψουν σταδιακά το ποδήλατο.


2. ΝΤΥΣΟΥ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΚΑΙ ΣΤΡΩΜΑΤΙΚΑ (LAYERING).


Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο απο τη πρώτη φορά που έχεις βγεί για βόλτα φορώντας το φούτερ σου και αρχίζει να βρέχει!
Ξέρουμε, ο ποδηλατικός ρουχισμός είναι ακριβός ,ιδίως στη αρχή που δεν ξέρεις τι να προμηθευτείς. Βέβαια, υπάρχει λόγος που είναι ακριβός, καθώς είναι εξειδικευμένος ,απο τη άλλη, δεν χρειάζεσαι και τόσα πράγματα στην αρχή για να απολαύσεις τη βόλτα σου χωρίς να ξεπαγιάσεις ή να πάθεις θερμοπληξία, χρειάζεσαι απλά, τα σωστά. Εδώ δεν θα παρουσιάσουμε αναλυτικά τον ρουχισμό, ωστόσο υπάρχουν ρούχα και εξοπλισμός που θα πρέπει να επενδύσεις για την ασφάλεια και τη άνεση σου (κράνος, αδιάβροχο/αντιανεμικό, γάντια) και ρούχα, που η φθηνή επιλογή τους στην αγορά δεν θα επιρρεάσει σημαντικά τις βόλτες σου( ισοθερμικό, σόρτς, jersey).

Το άλλο πολύ βασικό όσον αφορά το ντύσιμο, είναι η στρωμάτωση. Η ένδυση σου δηλαδή με διαφορετικά στρώματα ρουχισμού που προσθαφαιρείς κατά τη διάρκεια της βόλτας σου για να διατηρήσεις τη θερμοκρασία του σώματος σου στα επιθυμητά επίπεδα. Αυτή είναι μια πρακτική που αν δεν την εφαρμόσεις δεν καταλαβαίνεις τη σημαντικότητα της. Παίξε επίσης με τα φερμουάρ του ρουχισμού του κορμού σου( jerseys, αδιάβροχα/αντιανεμικά) για να ρυθμίσεις τη θερμοκρασία σου κατα τη διάρκεια της βόλτας σου.


3. ΔΙΑΛΕΞΕ ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΓΙΑ ΣΕΝΑ.


Είναι πολύ εύκολο πλέον με την ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του διαδικτύου, να πέσει κάποιος θύμα της ποδηλατικής βιομηχανίας και να διαλέξει ένα mtb που δεν είναι κατάλληλο για τον ίδιο και για τις διαδρομές που κάνει.Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αγοράσεις ποδήλατο διπλής ανάρτησης, με dropper και μεταδοση 160mm αν δεν κάνεις τεχνικές καταβάσεις ως κύρια δραστηριότητα, ούτε να ξοδέψεις μια περουσία για ένα ποδήλατο των 9 κιλών με ανθρακόνημα αν δεν κάνεις αγωνιστικό cross country.


To καλύτερο που έχεις να κάνεις ως αρχάριος είναι, να ξεκινήσεις με ένα entry level ποδήλατο και να δεις τι σου αρέσει να κάνεις, τι τερέν έχει η περιοχή σου και αφού πλέον έχεις εξοικειωθεί με τη δραστηριότητα, να ξοδέψεις κάτι παραπάνω για να πάρεις αυτό που πραγματικά χρειάζεσαι.


Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο είναι η γεωμετρική καταλληλότητα του ποδηλάτου σου. Μην μπείς στο πειρασμό να αγοράσεις ένα large σκελετό ένω είσαι 1,70 επειδή το βρήκες σε προσφορά online, ούτε να πάρεις το μεταχειρισμένο all mountain με την επιθετική γεωμετρία όταν κατα βάση κάνεις αναβάσεις, επειδή το δίνανε στη μισή τιμή. Ενημερώσου για τη βασική γεωμετρία ενός ποδηλάτου και διάλεξε το καταλληλο μέγεθος για σένα. Υπάρχουν δεκάδες βίντεο στο διαδίκτυο που επεξηγούν τη γεωμετρία του mtb.

4. ΦΤΙΑΞΕ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ.


Ξεκινάς την ανάβαση όλος αυτοπεποίθηση και στα πρώτα 15′ λεπτά βλέπεις να σε προσπερνάνε συζητώντας οι δύο 50άρηδες που συνάντησες στην αρχή του δασικού δρόμου..
Για να απολαύσεις το ποδήλατο βουνού στο μέγιστο βαθμό, καλό είναι να χτίσεις ποδηλατική φυσική κατάσταση. Γενικά η καλή φυσική κατάσταση θα σε βοηθήσει να μπείς γρηγορότερα στο “κλίμα” αλλά το γεγονός ότι για παράδειγμα είσαι αθλητής μπάσκετ, δεν σημαίνει ότι θα καβαλήσεις το ποδήλατο και θα πετάς. Η ποδηλατική φυσική κατάσταση είναι διαφορετική και αποκτάται με έναν και μοναδικό τρόπο… κάνοντας ποδήλατο.


Ιδανικά αν καταφέρνεις να πηγαίνεις 3 φορές τη βδομάδα για ποδήλατο, θα σε βοηθήσει να χτίσεις μια αξιοπρεπέστατη φυσική κατάσταση για να ανταπεξέλθεις τις μεγάλες βόλτες στο βουνό. Διατήρησε υπο έλεγχο τα κιλά σου, είναι η φθηνότερη σημαντική “αναβάθμιση” που μπορείς να κάνεις στο ποδήλατο σου.


Ακόμα βέβαια και να τα εφαρμόσεις όλα στην εντέλεια, μην έχεις τη ψευδαίσθηση ότι θα “έχεις για πλάκα” τη κάθε ανηφόρα ή τη κάθε τεχνική κατάβαση. Υπάρχει ένα ρητό στα αγγλικά που λέει: “it never gets easier, it just gets faster”. Με λίγα λόγια, όσο fit και να γίνεις, ο πόνος θα είναι ίδιος, το μόνο που αλλάζει είναι ο χρόνος που θα φτάσεις στη κορυφή της ανηφόρας.

5. ΔΙΑΛΕΞΕ ΤΗ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΠΑΡΕΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ.


Ακόμη και μέσα στην μικρή κοινότητα των ποδηλατών του βουνού, υπάρχουν διαφορετικές ομάδες που απολαμβάνουν διαφορετικά κομμάτια του mtbiking, τα λεγόμενα disciplines( XC, downhill, enduro κλπ) αλλά και διαφορετικού τύπου εκδρομές και εξορμήσεις ( adventure, bikepacking, recreational ).

Εντόπισε το τι ακριβώς σου αρέσει απ’όλα αυτά και περιστοιχίσου με άτομα και ομάδες που έχετε κοινά ποδηλατικά ενδιαφέροντα. Αν σε ενδιαφέρουν μόνο οι τεχνικές καταβάσεις, η εκδρομή που θα κάνει τον γύρο της Κερκίνης, δεν είναι για σένα. Ενώ αντίστοιχα αν σου αρέσει το xc και να καλύπτεις όσα περισσότερα χλμ μπορείς απολαμβάνοντας το βουνό, τα downhill trails δεν θα καλύψουν αυτή σου την ανάγκη.Αν είσαι ανταγωνιστικός τύπος, βρές έναν σύλλογο ή μια ομάδα που μπορεί να σου το καλύψει αυτό. Αν είσαι ποδηλάτης αναψυχής,περιήγησης κλπ μη λάβεις μέρος σε κάποιον αγώνα.

Για να μη παρεξηγηθεί η συμβουλή που σου δίνουμε φίλε αρχάριε, αν έχεις το χρόνο να δοκιμάσεις τα πάντα και απολάυσεις τα πάντα, εννοείται ότι πρέπει να το κάνεις. Άλλωστε η mtb κοινότητα έχει πολύ ενδιαφέροντα άτομα και ομάδες να γνωρίσεις, απλά μη χάνεις το χρόνο σου σε πράγματα που δεν σε καλύπτουν, ιδιαίτερα αν δεν έχεις αρκετό.


Πολύ σημαντικό επίσης είναι να εκτιμήσεις απο νωρίς τα όρια των δυνατοτήτων σου και να συμμετέχεις σε ομάδες που κάνουν δραστηριότητες μέσα σ’αυτά τα όρια. Πολύ σύντομα θα αντιληφθείς ότι τα χιλιόμετρα δεν είναι το αποκλειστικό κριτήριο της δυσκολίας μιας διαδρομής. Και ενώ το να ποδηλατείς με ανθρώπους που μπορεί να σε βοηθήσουν να τεστάρεις τα όρια σου είναι καλό, το να μην έχεις επίγνωση των δυνατοτήτων τους μπορεί να καταλήξει τη βόλτα σε δυσάρεστη εμπειρία και για σένα και για το γκρουπ που είσαι.


6. Ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΣΟΥ, ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΣΟΥ ΦΙΛΟΣ.


Η γνώση βασικών αρχών συντήρησης του ποδηλάτου σου, όπως αναφέραμε παραπάνω, είναι απαραίτητη για έναν mtbiker. Είναι η φύση της δραστηριότητας τέτοια που είναι πολύ πιθανόν να χρειαστεί να “δουλέψεις” πάνω στο ποδήλατο σου στη μέση του πουθενά πάνω σ’ένα βουνό, οπότε αν δεν θές να κουβαλάς το ποδήλατο για χιλιόμετρα, καλό είναι να εξοικειωθείς μαζί του.


Υπάρχουν όμως εργασίες πάνω στο ποδήλατο που ιδίως ένας αρχάριος καλό είναι να μην βάλει το χέρι του. Το πιό πιθανόν είναι να χειροτερεύσει το πρόβλημα. Εκεί εισέρχεται ο καλύτερος φίλος μας!, ο τεχνικός του ποδηλατάδικου που πηγαίνουμε ο οποίος είναι εκεί για να μας σώσει. Πιθανόν με τον καιρό να εξοικειωθείς με το ποδήλατο και αν “το έχεις” να μπορείς να κάνεις και πιό σύνθετες εργασίες πάνω του, ωστόσο καλύτερα να αφήνουμε κάποια πράματα να τα κάνει αυτός που είναι η δουλειά του αυτή.

7. Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ Α & ΤΟ Ω.


Η ποδηλασία βουνού είναι μια φυσική δραστηριότητα και ως τέτοια έχει έναν βαθμό επικινδυνότητας για να τραυματιστεί κάποιος, βαθμός μάλιστα που αυξάνεται κατακόρυφα αν δεν τηρούνται κάποιοι βασικοί κανόνες ασφαλείας. Οι κίνδυνοι είναι άμεσοι, όπως πχ πτώσεις και τραυματισμοί κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας ή και αυτοί που δημιουργούνται μετά το πέρας της δραστηριότητας αλλά οφείλονται σε λάθη που κάναμε κατα τη διάρκεια της, όπως μυικοί και ορθοπαιδικοί πόνοι, κρυολογήματα, ηλίαση κλπ).


Εφαρμόζοντας τους κανόνες ασφαλείας, περιορίζεις τις πιθανότητες τραυματισμού ή ίασης. Δεν είναι τις παρούσης να αναλύσουμε τους κανόνες ασφαλείας, πιθανόν να γίνει σε κάποιο άλλο άρθρο, ωστόσο θεωρούμε ότι 2 είναι οι σημαντικότεροι: α)Φοράμε πάντα εξοπλισμό ασφαλείας(κράνος,γάντια) και β) δεν υπερεκτιμάμε τις δυνατότητες μας.


Για να το θέσουμε πιό απλά, αν τραυματιστείς, θα αναγκαστείς να μείνεις μακριά απο αυτό που αγαπάς για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα. Εδώ εισέρχεται μια ακόμη πολύ σημαντική συμβουλή, αν τραυματιστείς μη βιαστείς να επανέλθεις. Είναι δύσκολο όταν νιώθεις ότι είσαι καλά να συγκρατηθείς αλλά αν βιαστείς και υποτροπιάσεις, τα πράγματα γίνονται πολύ πιο δύσκολα. 

8. ΑΠΟΛΑΥΣΕ ΤΗ ΚΑΘΕ ΣΟΥ ΒΟΛΤΑ

Δεν έχει σημασία αν κάνεις ποδήλατο στους Δολομίτες ή στο πάρκο της περιοχής σου, μάθε να απολαμβάνεις τη κάθε βόλτα με αυτά που έχει να προσφέρει. Μη κάνεις τη προπόνηση σου ρουτίνα, βρές εναλλακτικές διαδρομές να εμπλουτίζεις συνέχεια τις βόλτες σου. Όταν έξω έχει κρύο και το σκέφτεσαι να βγείς για βόλτα, έχε πάντα στο νού σου την ευεξία που θα νιώσεις όταν γυρίσεις.

Αν νιώσεις ότι κάνεις αγγαρεία, κάτι πάει στραβά.Αν το να καταγράφεις τις βόλτες σου και τις επιδόσεις σου στο strava, σου δίνει κίνητρο, κάν’το αλλά μην σου γίνει εμμονή και σε αποτρέπει απ’το να απολαύσεις τη ποδηλασία.Χαμογέλα και χαιρέτα του φίλους ποδηλάτες που συναντάς κυρίως πάνω στο βουνό.Έχε θετική σκέψη και μην αφήνεις μηχανικά και τεχνικά προβλήματα να χαλάσουν τη διάθεση σου και της παρέας που ποδηλατείς μαζί.


Για το τέλος αφήσαμε μια έξτρα συμβουλή που ίσως θα έπρεπε να είναι η πρώτη ή ίσως δεν θα έπρεπε καν να είναι συζητήσιμη. Σεβάσου τη φύση και το περιβάλλον στο οποίο ποδηλατείς. Μάζευε τα απορρίμματα σου, μην ενοχλείς τη πανίδα της περιοχής, μη χαλας τα μονοπάτια, σεβάσου τις τοπικές κοινότητες, σεβάσου τους υπόλοιπους φυσιολάτρες.

ΚΑΛΕΣ ΒΟΛΤΕΣ!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: